Een blog over de mogelijke relatie tussen rekenproblemen en reflexen.
Rekenen: geliefd en gevreesd
Rekenen: voor sommigen een favoriet vak, voor anderen een regelrechte marteling.
Hoe kan het dat het ene kind zonder moeite de tafels automatiseert en begrijpt hoe getallen zijn opgebouwd, terwijl bij een ander het kwartje maar niet lijkt te vallen?
Helaas heb ik op die vraag geen pasklaar antwoord. Want rekenproblemen kunnen veroorzaakt worden door tal van oorzaken.
Wist je bijvoorbeeld dat er een verband zou kunnen zijn tussen rekenproblemen en (niet volledig geïntegreerde) reflexen? Interessant?
Lees dan snel verder!
Wat zijn reflexen ook alweer?
Ieder kind wordt geboren met een heel aantal reflexen. Deze reflexen zijn automatische, ongecontroleerde bewegingen, die we maken als reactie op een prikkel (bijv. een bepaald geluid of gevoel). Baby’s hebben een hele reeks reflexen die hen helpen om te overleven en zich te ontwikkelen. Denk bijvoorbeeld aan de zuigreflex of de grijpreflex.
Naarmate een kind zich ontwikkelt, worden deze reflexen geïntegreerd en vervangen door een bewuste, gecoördineerde beweging.
Dit noemen we reflexintegratie. Dit proces van reflexintegratie is essentieel voor de verdere ontwikkeling op zowel sociaal-emotioneel, motorisch en cognitief gebied.
De link tussen reflexen en rekenen
In de afgelopen decennia zijn er meerdere onderzoekers en therapeuten die de link hebben gelegd tussen niet-geïntegreerde primaire reflexen en leerproblemen, waaronder dyscalculie. Uitgangspunt is daarbij dat deze reflexen de ontwikkeling van bepaalde hersenfuncties belemmeren die fundamenteel zijn voor het leren rekenen, zoals:
– Concentratie: Niet-geïntegreerde reflexen zorgen regelmatig voor een verhoogde prikkelbaarheid en moeite met concentreren, wat het leren (van bijvoorbeeld
nieuwe rekenconcepten) bemoeilijkt.
– Coördinatie: Niet-geintegreerde reflexen werken vaak storend voor de fijne motoriek, wat weer van invloed kan zijn op het schrijven van cijfers en het uitvoeren van
berekeningen.
– Richtingsbesef: Wanneer het lichaam moeite heeft met onder-boven en links-rechts, dan is er grote kans op spiegelingen en omkeringen.
– Ruimtelijk inzicht: Sommige reflexen zijn belangrijk voor de ontwikkeling van ons ruimtelijk inzicht. Dit is belangrijk voor het begrijpen van begrippen als ‘meer’,
‘minder’ en ‘gelijk aan’.
Waar kan ik als ouder op letten?
Wanneer je vermoedt dat je kind moeite heeft met rekenen door niet-geïntegreerde reflexen, zijn er een aantal signalen waar je op kunt letten:
–> Moeite met het automatiseren van de basisbewerkingen (optellen, aftrekken, vermenigvuldigen en delen)
–> Problemen met het begrijpen van getallen en hoeveelheden
–> Moeite met het lezen van klok en het bepalen van tijd
–> Slechte motorische coördinatie (bijvoorbeeld moeite met het vasthouden van een pen of het knippen met een schaar)
–> Onhandigheid
–> Concentratieproblemen
–> Visuele problemen (bijvoorbeeld moeite met het volgen van regels of het uitlijnen van cijfers)
Help, mijn kind heeft moeite met rekenen! Wat nu?
Als je vermoedt dat je kind moeite heeft met rekenen door niet-geïntegreerde reflexen, wacht dan niet langer, maar neem snel contact met mij op!
Door beweging en spel gaan we samen aan de slag om reflexen te integreren en de coördinatie, ruimtelijke oriëntatie en richtingsbesef te verbeteren.
En laat je kind thuis ondertussen lekker puzzelen, bewegen, bouwen, kaartlezen etc. Leren doe je met je lijf!