Individuele begeleiding ~ reflexintegratie, oogmotoriek, oog-handcoördinatie en balans.

Er zijn diverse vormen van psychomotorische begeleiding op individueel niveau mogelijk.
Voordat de begeleiding start zal ik bij elk kind altijd eerst een psychomotorische en visuele
screening afnemen. Hierdoor krijg ik een duidelijk beeld van aan welke vaardigheden ik met het kind kan gaan werken.
Ik richt mij met name op reflexintegratie, oogmotoriek, oog-handcoördinatie en balans.
In overleg bepalen we waar de begeleiding plaats vindt, dit kan thuis zijn of op school (maximaal 40 autominuten vanaf Huizen) of in mijn praktijkruimte in Huizen.

Reflexintegratie

Elk kind ontwikkelt vanaf de geboorte verschillende bewegingspatronen met de bedoeling om als zelfstandig bewegend en handelend mens de wereld in te kunnen gaan. De belangrijkste en meest herkenbare bewegingspatronen zijn omrollen, oprichten, zitten, kruipen, staan en lopen. Net zo belangrijk, maar minder bekend, zijn hoofdrechting, evenwicht en het kunnen kruisen van de middellijnen van het lijf.


De ontwikkeling van deze beweegpatronen wordt ‘aangezet’ door reflexen. Dit zijn onbewuste en ongecontroleerde bewegingen die uiteindelijk uitgroeien naar een bewust beweegpatroon. Dan is het een geïntegreerd reflex: je kunt er voor kiezen om de beweging te maken, maar het gebeurt niet meer vanzelf. Steeds meer wordt bekend dat reflexen die niet voldoende geïntegreerd zijn tot problemen kunnen leiden in de ontwikkeling van een kind op alle gebieden. Een voorbeeld hiervan is de hand-voetreflex: wanneer het kind de handen beweegt, doen de voeten automatisch mee. Daardoor kost alles een stuk meer energie en moeite!

Als psychomotorisch kindercoach heb ik kennis van deze reflexen en kan ik met behulp van beweging en spel een kind hiermee begeleiden. Daarnaast volg ik in het voorjaar van 2024 nog een verdiepende opleiding op het gebied van reflexintegratie.

Oogmotoriek en oog-handcoordinatie

Wist je dat er regelmatig kinderen het label ‘Dyslectisch’ opgeplakt krijgen, terwijl er eigenlijk sprake is van een visueel-motorisch probleem? Zien is een belangrijke manier om de wereld om je heen te ontdekken. Zien is meer dan kijken, zien is een vaardigheid die een kind van af heel klein moet gaan ontwikkelen. Het komt regelmatig voor dat het visuele informatie systeem (de manier waarop wat de ogen zien verwerkt wordt
in het brein) nog niet voldoende ontwikkeld is. Door een zwakke oogmotoriek gaan letters dansen en zien letters er anders uit. In het onderwijs laten we zwakke lezers veel extra kilometers maken. Maar dat is niet helpend als de oogmotoriek het probleem is!


Als Visueel Screener en Trainer weet ik hoe de oogmotoriek van invloed kan zijn op leren,
concentreren en gedrag. Ik ben bevoegd om een kind te screenen en met behulp van motorische oefeningen te helpen
om de ogen (weer) te laten zien.

Balans

Wanneer een kind emotioneel uit balans is, is het opvallend genoeg vaak ook lichamelijk uit balans. Het lukt bijvoorbeeld niet om het evenwicht te bewaren op een balansbord, en het staat letterlijk en figuurlijk niet stevig in zijn of haar schoenen. In de begeleiding wordt dan ook gekeken of er ontwikkelingsgerelateerde factoren zijn die maken dat het kind letterlijk niet in balans komt, waardoor het ook begrijpelijk is dat het figuurlijk (nog) niet in balans is. En daar ga ik met het kind mee aan de slag!