Eerste hulp bij concentratieproblemen, leerproblemen en sociaal-emotionele problemen.

Heeft jouw kind last van:
– leerproblemen
– concentratieproblemen
– onrust
– angsten
– bewegingsmoeilijkheden
– sociaal-emotionele problemen

Zoek dan niet verder! Het klinkt bijna te mooi om waar te zijn, maar psychomotorische begeleiding kan op al deze gebieden helpen!
Hoe dan, zul je misschien denken?
Omdat al deze problemen heel vaak veroorzaakt worden door uitdagingen op het gebied van reflexintegratie, oogmotoriek, oog-handcoördinatie en balans.
Ik zal je hieronder uitleggen hoe dit precies zit:

concentratieproblemen

Hoe reflexen voor concentratieproblemen, leerproblemen, bewegingsmoeilijkheden en sociaal-emotionele problemen zorgen:


Reflexen zijn vaak vooral zichtbaar bij baby’s. Reflexen zijn onbewuste en ongecontroleerde bewegingen, die zie je duidelijk wanneer je bijvoorbeeld
jouw vinger tegen het handje van een baby tikt. De baby zal de vinger dan meteen vastgrijpen.
Dankzij reflexen ontwikkelt een baby verschillende bewegingspatronen met de bedoeling om als zelfstandig bewegend en handelend mens te kunnen overleven.
De onwillekeurige bewegingen (reflexen) moeten uiteindelijk uitgroeien (integreren) naar een bewust bewegingspatroon.
Dan is het een geïntegreerd reflex: je kunt er voor kiezen om de beweging te maken, maar het gebeurt niet meer vanzelf.
Steeds meer wordt bekend dat reflexen die niet voldoende geïntegreerd zijn tot problemen kunnen leiden in de ontwikkeling van een kind op alle gebieden.
Een voorbeeld hiervan is de hand-voetreflex: wanneer het kind de handen beweegt, doen de voeten automatisch mee.
Als een kind dan moet leren schrijven, is het lichaam ondertussen ook bezig met de voeten, wat zorgt voor onrust, moeite met balans, concentratieproblemen en leerproblemen. Eigenlijk kost alles dus een stuk meer energie en moeite, terwijl dat niet nodig is!

Heeft jouw kind leerproblemen, concentratieproblemen, onrust, angsten, bewegingsmoeilijkheden en/of sociaal-emotionele problemen?
Wacht dan niet langer en laat mij jouw kind screenen om te bekijken of er reflexen zijn die nog in de weg zitten.
Waarom wachten, als de oplossing binnen handbereik is? Neem snel contact op.

Hoe een zwakke oogmotoriek voor concentratieproblemen, leerproblemen, bewegingsmoeilijkheden en sociaal-emotionele problemen zorgt:

Heeft jouw kind moeite met lezen, heeft het snel hoofdpijn of is het ‘een beetje onhandig’?
Misschien is er al eens gesproken over mogelijk dyslexie en zijn jullie eindeloos aan het oefenen met lezen.
Wist je dat dit veroorzaakt kan worden door een visueel-motorisch probleem? Daarmee bedoel ik de oogmotoriek en de oog-handcoördinatie.
Zien is een belangrijke manier om de wereld om je heen te ontdekken. Maar zien is meer dan kijken.
Zien is een vaardigheid die een kind van af heel klein moet gaan ontwikkelen.
Het komt regelmatig voor dat het visuele informatie systeem (de manier waarop wat de ogen zien verwerkt wordt in het brein) nog niet voldoende ontwikkeld is.
Door een zwakke oogmotoriek gaan letters dansen en zien letters er anders uit. Daardoor wordt lezen een stuk ingewikkelder, krijgt een kind sneller hoofdpijn en concentratieproblemen. In het onderwijs laten we zwakke lezers veel extra kilometers maken. Maar dat is niet helpend als de oogmotoriek het probleem is!
Een zwakke oogmotoriek zorgt er ook voor dat een kind minder goed afstanden kan inschatten. Dat kan ervoor zorgen dat het kind zich vaker stoot of valt.

Ook balsporten zijn dan veel uitdagender, evenals veilig deelnemen aan het verkeer.


Als Visueel Screener en Trainer weet ik hoe de oogmotoriek van invloed kan zijn op leren, concentreren en gedrag.
Ik ben bevoegd om een kind te screenen en met behulp van motorische oefeningen te helpen om de ogen (weer) te laten zien.
Ook hiervoor geldt: waarom wachten, als de oplossing binnen handbereik is? Neem snel contact met mij op via mijn contactpagina!

Hoe een slechte balans voor concentratieproblemen, leerproblemen, bewegingsmoeilijkheden en sociaal-emotionele problemen zorgen:

Misschien heb jij wel een kind dat snel boos wordt, vaak angstig is of zich juist afsluit voor de omgeving.
Wist je dat wanneer een kind emotioneel uit balans is, het vaak ook lichamelijk uit balans is?
Het lukt bijvoorbeeld niet om het evenwicht te bewaren op een balansbord, en het staat letterlijk en figuurlijk niet stevig in zijn of haar schoenen.
Tijdens de sessies check ik of er oorzaken zijn zoals niet-geïntegreerde reflexen of visueel-motorische problemen, die het kind letterlijk uit balans brengen.

Wanneer het lichaam niet in balans is, maakt het stresshormonen aan en wordt het continue overprikkelt.
Dan is het begrijpelijk dat het kind emotioneel ook uit balans raakt. En door overprikkeling ontstaan concentratieproblemen en leerproblemen.

Door het lichaam letterlijk weer stevig in de schoenen te zetten, zal het kind emotioneel ook weer steviger staan.
Het kind komt beter in zijn vel door beweging en spel! Kan jouw kind dit wel gebruiken? Neem dan snel contact met mij op!